Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Již přes dva měsíce odmítá žižkovská radnice zdůvodnit strategické veletoče kolem struktury obecních společností, které spravují obecní majetek za stovky milionů korun. Na otázky Žižkovských listů starostka

čtěte více
Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) je třetí nejoblíběnější nejvyšší představitelkou městských částí v rámci české metropole. Vyplývá to z aktuálního výzkumu agentury Phoenix research, který probíhal v červenci.

čtěte více
Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkovská radnice schválila rozšíření městského kamerového systému v Praze 3 o tři další stanoviště. Nově budou pod dohledem Žižkovo náměstí, Kostnické náměstí a cyklostezka u Tachovského náměstí.

čtěte více
Hrrr na ně! Na Vítkov

Hrrr na ně! Na Vítkov

Již počtvrté v novodobé historii poženou Husité z vrchu Vítkov křižáky.

čtěte více

Nepochopitelné selhání Auto-Matu i města

Jan Kalous / 11.6.2015
TEST TEST

Pět tisícovek cyklistů společně s magistrátem se asi rozhodlo jít do ostré konfrontace se zbytkem Pražanů, dopravujících se po metropoli jiným způsobem než je bicykl. Jak jinak si lze vysvětlit, že sdružení cyklistických lobbistů Auto-Mat naplánovalo letošní jarní cyklojízdu tak, aby ochromila strategické dopravní tepny města ve všední den přímo v době kulminující dopravní špičky. A magistrát jim akci nejenže povolil, zapůjčil jim k tomu i nedokončený tunel Blanka. Jde o úmysl? Nebo jen o intelektuální selhání aktivistů i politiků?

Letošní jarní cyklojízda se opravdu vydařila, jak se můžete dočíst ve většině sdělovacích prostředků. Asi pět tisíc příznivců cyklistiky prosvištělo z Jiřáku v Praze 3 centrem města, projela se po magistrále a dalších strategických dopravních tepnách v centru. Následně zamířili cyklisté do tunelu Blanka, kde si jich  několik v důsledku živelnosti při ostrém sjezdu úzkým tunelem poněkud natlouklo.

TEST / TESTMéně vydařenou se však akce může jevit statisícům ostatních Pražanů, kteří kvůli průjezdu cyklojízdy skončili až na hodinu zbytečně v dopravní zácpě. A nejde jen o „sprosté“ automobilisty, oběťmi akce se stali také cestující v povrchové hromadné dopravě. Alůe i chodci, kteří museli uskakovat cyklistům, jenž si, bůhvíproč, zkracovali cestu po chodníécích. Nikdo je totiž před tím, že Praha bude ve všední den v dopravní špičce neprůjezdná, pořádně nevaroval. Zaskočeni tak byli soukromníci za volantem, ale podle očitých svědků také řidiči městských linkových autobusů, či tramvají. Z deseti, či dvacetiminutových zdržení se nezřídka stala i bezmála hodinová sekera.

 

Cyklojízda 2015

Velké cyklojízdy jsou v Praze organizovány sdružením Auto-Mat několikrát do roka. Autor tohoto textu se sám jedné z nich zúčastnil, a proto připouští, že je to zážitek. Profrčíte na kole vyprázdněnými ulicemi, zakřičíte si v „Husákově tichu“ (tunel na Těšnově). Při jízdě po magistrále vám však při pohledu do očí naštvaných řidičů, čekajících v koloně na to, až vy se „vyblbnete,“ začnou hlavou těkat neodbytné otázky: „Je to fakt nezbytné, zalígrovat magistrálu? Kvůli čemu? Není to poněkud bezohledné vůči zbytku lidí?“ O magistrálu se přeci žádná velká cyklobitva nevede, stejně jako o další strategické tahy pro automobilovou dopravu, kudy cyklojízda vede.

Výčitkám se zkrátka nevyhnete, pokud jste vlastníky základní dávky lidské empatie, i když si na kole užíváte cyklojízdy o víkendu. A právě v načasování do běžného týdenního provozu je proto největší kontroverze aktuální cyklojízdy.

V Praze se pravidelně konají akce, které omezí dopravu. Ať už jde o kulturu či sportovní události typu maratónských běhů, v drtivé většině jsou směřovány do víkendového provozu, který je násobně menší, než pulsující dopravní život všedního dne v metropoli. Nasměřovat cyklojízdu do všedního provozu v dopravní špičce, navíc po trase, která je takřka ideálním řešením pro vyvolání dopravního kolapsu, si nemůžete vysvětlit jinak, než jako ofenzivní konfrontaci vůči všem ostatním uživatelům v pražské dopravě!

Organizátoři tvrdí, že cyklojízdami chtějí upozornit na to, že by město mělo být k lidem na kolech přívětivější.  Přitom forma i načasování jejich happeningu není ničím jiným, než vyhlášením války ostatním účastníkům provozu. Dokládají to ostatně i jízlivá gesta, jimiž  řada účastníků cyklojízdy „obšťastnila“ čekající řidiče.

Pokud tedy Auto-Matu jde o přívětivou diskusi a toleranci, pak letošní jarní cyklojízda byla vším jiným než podanou rukou zbytku Pražanů. Paradoxní je, že se spolupachatelem tohoto konfrontačního aktu zájmové menšiny vůči většině, stal i pražský magistrát.

Pokud Auto-Matu i magistrátním politikům jde o obroušení hran v napjatých vztazích mezi cyklisty a zbytkem Prahy a o vzájemný respekt, tak tohle…

…tohle bylo úplně špatně.

Diskuse

Tipy na akce

Aktuality

Pokračuje rekonstrukce křižovatky Prokopova-Jeseniova

Až do 15. září budou v souvislosti s pokračováním celkové rekonstrukce a přestavby křižovatky ulic Prokopova-Rokycanova-Jeseniova probíhat v lokalitě uzavírky, omezení a změny v MHD. Zde je jejich přehled:

CzechPoint na Seifrtce od 14. 12. mimo provoz

Pokud budete potřebovat v druhé polovině prosince ověřit podpis či využít jiné služby pracoviště CzechPoint, musíte ve třetí městské části pouze do Lipanské ulice. Pracoviště v budově městské části na Seifertově ulici bude z technických důvodů do konce roku uzavřeno.

8. zasedání Zastupitelstva MČ Praha 3

Úterý 22. prosince 2015 od 15.00 hodin, Žižkovská radnice, Havlíčkovo náměstí 9, 1. patro, č. dveří 126

created by Anawe