Na zápisy si tak nezapomeňte přinést vyplněnou přihlášku, evidenční list potvrzený dětským lékařem, rodný list dítěte a občanský průkaz. V letošním roce odchází do základních škol 547 žáků, přičemž předběžná čísla hovoří o zhruba 691 dětech, které by měly být přijaty do školek mateřských. V těchto dvou číslech se skrývá možný problém, a jak poznamenává Jiří Matušek, který se vzdělanostní problematice dlouhodobě věnuje, „rozevírají se nůžky a zadělává se na problém.“ Mateřské školky na Praze 3 by totiž potřebovaly nové pracoviště, jako je plánovaná stavba MŠ V zahrádkách, která však do následujícího školního roku nebude s největší pravděpodobností dokončena. „Po zápisech do MŠ se zpravidla zhruba čtyři desítky dětí „ztratí“,“ dodává Matušek, „zpravidla se rodiče odstěhují. Finální čísla se tak ředitelé a ředitelky mateřinek dozvídají až v září.“
Při pohledu na mapu se zdá, že mateřské školky jsou na Praze 3 rozprostřeny víceméně rovnoměrně. Školky nabízejí obsazení dle počtu tříd od těch nejmenších, jako je školka v Bukové ulici, která má celkem dvě třídy až po největší se sedmi třídami jako je MŠ v Jeseniově ulici. Nejčastější jsou však školky se zhruba čtyřmi třídami. Velmi obvyklé je pak i mísení dětí různého věku v rámci třídy – byť mají rodiče i možnost zvolit mateřinku, kde mají děti vždy jednoho věku v daném „ročníku“. Lze však říci, že pro dítě v mateřské školce je lepší interakce i se staršími spolužáčky.
Jednou z prvních hledisek výběru mateřské školky je jistě vzdělávací program. Poté, co ministerstvo školství prosadilo rámcové vzdělávací programy, může si jej každá škola po splnění podstatných kritérií a dětských kompetencí vytvořit víceméně sama. Pro všechny je však společný výstup – tedy to, co se má dítě naučit a s jakými kompetencemi/znalostmi má přejít do základní školy. Při zahloubání do vzdělávacích programů s názvy „Od sněženek ke sněhulákům“, „Krok za krokem“, „Jsme dětmi naší Země“, přes „Šťastné dítě“, až po „Už koníček pádí“ si záhy uvědomíme, že východiska a cíle jsou v podstatě shodná – tedy snaha o všestranný rozvoj dítěte, jeho sociální dovednosti, jednání v běžných situacích a tvorbu modelů, zvyklostí a rituálů, z nichž bude dítě čerpat po celý zbytek života.
Některé z mateřských školek na Praze 3 pak do vzdělávacího programu zahrnují i ekologickou výchovu (MŠ Buková, MŠ Na Balkáně, MŠ Chmelnice), některé pak důraz na výtvarnou výchovu (MŠ Na Vrcholu) či se specializují na alergické či astmatické děti s oslabeným imunitním systémem (MŠ Buková). V rámci vzdělávacích programů se pak vymyká Walfdorská MŠ na Koněvově třídě, která souzní právě s waldorfskou pedagogikou, jež spočívá v originálním způsobu toho, jak se děti dopracují k poznatkům a dovednostem. Učitel je tak spíše průvodcem, který zpřístupňuje zážitky toho, jak věci fungují, přičemž žáci by měli na většinu věcí přijít sami. Mateřská školka v Milíčově domě pod Parukářkou pak vychází pro změnu z pedagogických myšlenek Přemysla Pittra, zakladatele Milíčova domu.
Zodpovědný rodič se však nespokojí pouze s popisem na internetových stránkách a jistě před zápisem některou z mateřských škol navštívil. Osobní kontakt s budoucí potenciální učitelkou, prohlídka prostředí školy a zahrady či hřišť totiž sebelepší věty nenahradí.