Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Již přes dva měsíce odmítá žižkovská radnice zdůvodnit strategické veletoče kolem struktury obecních společností, které spravují obecní majetek za stovky milionů korun. Na otázky Žižkovských listů starostka

čtěte více
Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) je třetí nejoblíběnější nejvyšší představitelkou městských částí v rámci české metropole. Vyplývá to z aktuálního výzkumu agentury Phoenix research, který probíhal v červenci.

čtěte více
Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkovská radnice schválila rozšíření městského kamerového systému v Praze 3 o tři další stanoviště. Nově budou pod dohledem Žižkovo náměstí, Kostnické náměstí a cyklostezka u Tachovského náměstí.

čtěte více
Hrrr na ně! Na Vítkov

Hrrr na ně! Na Vítkov

Již počtvrté v novodobé historii poženou Husité z vrchu Vítkov křižáky.

čtěte více

Jste nuly a stejně koupíte!

Petr Hamšík / 11.12.2013
Jste nuly a stejně koupíte!

Na začátku je vždy leták nabízející za drobnou částku výlet například na zámek spojený s prezentační akcí a množstvím dárků. Aktéři jsou ale odvezeni do hospodského sálu, kde na ně čekají mladí muži v oblecích a řadou předražených zbytečností. Nátlak začíná. 

Šmejdi / FOTO: AerofilmsRežisérka Silvie Dymáková se ve svém prvním celovečerním dokumentu zaměřila na fenomén, s nímž jsme zprostředkovaně setkali takřka všichni. Prezentační akce, atraktivní především pro seniory, jsou bezskrupulózním byznysem, který se dokument Šmejdi pokusil zmapovat. Režisérka vybavená skrytou kamerou navštívila více prodejních akcí, přičemž pořízené záběry jsou ve snímku tou nejzajímavější a dlužno dodat, že i nejsyrovější částí.

Nijak nepřikrášlený pohled na prodejce, kteří využijí jakéhokoli psychického, ba i fyzického nátlaku, jen aby prodrali předražený hrnec, je opravdu zdrcující. Přesně připravený scénář, kdy prodejce nejprve buduje důvěru, postupně se přesouvá do autoritativní pozice, v níž se pak mění z bodrého „kamaráda“ ve vulgárního nadsamce. Neváhá přítomné ponižovat a vyhrožovat, že nikoho nepustí na záchod či že jej rovnou neodvezou zpět. Kdo nesouhlasí byť jen s průběhem prezentace, ten je rebel a je nutné ho ponížit, aby ostatní nenapadlo protestovat. Zejména při podpisu smlouvy. Prodejci záměrně komolí slova, používají novotvary, aby v přítomných navodili pocit, že již světu nerozumí, ale prodejce mu dokáže kvalifikovaně poradit. Byť prostřednictvím biolampy za dvacet tisíc korun. Prodejci často sahají i k fyzickému násilí, kdy se neštítí povalit invalidu a způsobit mu tak zranění zad či neposkytnout pomoc člověku, který nejspíše prodělává infarkt.

Šmejdi / FOTO: AerofilmsZáběry skryté kamery, které tvůrci již před půl rokem poskytli policii pro zahájení případného vyšetřování, jsou právě tou důležitou medializovanou rozbuškou, která může aktuální situaci změnit. Hodnota Šmejdů je tak především v upozornění na současný a mnohými přehlížený problém, avšak jako opravdový dokument snímek bohužel příliš nefunguje. Tvůrci se obhajují především faktem, že má jít o naučný film, který má především šířit osvětu mezi seniory, kdy zároveň všichni nad 65 let mají vstup do kina zdarma. Mnohé situace a motivy se tak opakují, ať už v samotných záběrech skryté kamery, vyjádřeních odborníků či psycholožky Romany Mazalové. Dokument nastoluje důležité otázky, například: Proč důchodci na akce jezdí, přestože ve většině případů vědí, do čeho jdou? Dokument odpovídá vágně: Jde o závislost – aniž by to jakkoli dál rozváděl.

Šmejdi / FOTO: AerofilmsZpůsob, jakým je snímek zpracován, by spíše slušel čtyřicetiminutovému televiznímu formátu, nikoli kinu, za jehož návštěvu vydáváme plnou cenu. Člověka spíše napadne, jak by téma zpracovali jiní – kupříkladu Vít Klusák s Filipem Remundou. Dokument by měl spíše provokovat, nikoli pouze ukázat určitou realitu, byť v tomto případě až hyenisticky neuvěřitelnou. Zde nás může překvapit jen míra agresivity a lidského sobectví, ve výsledku nám však snímek poskytne přesně to, co jsme od něj čekali. Spravedlivé naštvání na prodejce.

Mnohem zajímavější jsou tak spíše mimofilmové následky – od mediální diskuse přes petici proti šmejdům až po snahu legislativní úpravy. Snímek tak můžeme doporučit jen při splnění jedné důležité podmínky – vydejte se s nimi do kina a po projekci se zkuste zamyslet nad tím, proč jste o „šmejdech“ nikdy společně nemluvili, když o jejich existenci velmi dobře víte.

 

Šmejdi / ČR 2013 / režie: Silvie Dymáková / ke zhlédnutí kliknutím na obrázek níže

 

Šmejdi / FOTO: Aerofilms
 

Diskuse

Tipy na akce

Aktuality

Pokračuje rekonstrukce křižovatky Prokopova-Jeseniova

Až do 15. září budou v souvislosti s pokračováním celkové rekonstrukce a přestavby křižovatky ulic Prokopova-Rokycanova-Jeseniova probíhat v lokalitě uzavírky, omezení a změny v MHD. Zde je jejich přehled:

CzechPoint na Seifrtce od 14. 12. mimo provoz

Pokud budete potřebovat v druhé polovině prosince ověřit podpis či využít jiné služby pracoviště CzechPoint, musíte ve třetí městské části pouze do Lipanské ulice. Pracoviště v budově městské části na Seifertově ulici bude z technických důvodů do konce roku uzavřeno.

8. zasedání Zastupitelstva MČ Praha 3

Úterý 22. prosince 2015 od 15.00 hodin, Žižkovská radnice, Havlíčkovo náměstí 9, 1. patro, č. dveří 126

created by Anawe