Je to, jako bych měl jako majitel psa platit vyšší poplatky, pokud nemám permanentku do pražské Zoo – okomentoval nejnovější iniciativu, kterou se magistrát snaží z peněženek obyvatel metropole vytáhnout další peníze, jeden ze čtenářů Žižkovských listů.
Skutečně, nápad mnohonásobně zdražit parkování u domu části rezidentů, kteří si neplatí roční jízdenku na MHD, má obdobnou logiku. Logiku, která je vlastní Straně zelených. Její představitelé v rámci magistrátní koalice jsou podle dostupných informací také autory celé myšlenky.
Smyslem celého nápadu, který se snaží lidé kolem náměstka Matěje Stropnického zavést, je donutit řidiče, aby upustili od využívání osobního automobilu k cestám v rámci Prahy, a přešli na jiný způsob dopravy – městskou hromadnou dopravu nebo bicykl. Podle dostupných informací z magistrátu původní plán počítal i se zvýšením základní sazby ze 700 na 1.200 korun.
Městské části již okolo nápadu spustily nesouhlasný povyk, hlasitě protestuje i žižkovská radní pro dopravu, místostarostka Lucie Vítkovská. Faktický přímý vliv na to, jak se magistrát rozhodne, však jednotlivé radnice nemají. Hlavní problém celé myšlenky však tkví v tom, že je značně diskutabilní, jak reálně ovlivní situaci v dopravě.
Toho, kdo je zvyklý jezdit po metropoli autem místo MHD, a tedy i platit za dopravu ve formě pohonných hmot násobně vyšší částky, asi opatření nedonutí přesedlat na městskou hromadnou dopravu. Většinou se totiž jedná o lidi z vyšších příjmových skupin.
Těžkou hlavu může nápad naopak udělat těm, kteří MHD využívají, ale potřebují čas od času použít i automobil v rámci Prahy. Většinou se jedná o rodiny s nižšími příjmy, pro které je zase složité zaplatit jednorázově roční předplatné na MHD, a řeší náklady za MHD jiným způsobem.
Celý plán tak patrně nebude mít na větší preference MHD před osobní dopravou žádný viditelný dopad, který by se promítnul do ulic. Jen vytáhne z peněženek řady Pražanů více peněz. A těm, kteří mají hlouběji do kapsy, pěkně zamotá hlavu.