Půl roku před komunálními volbami představila pražská TOP 09 svůj projekt na veřejné „sdílení“ kol v hlavním městě. TOPka připravuje na jeho realizaci výběrové řízení a spustit jej chce ještě v létě letošního roku, tedy v rámci předvolební kampaně na magistrát. Podle zastupitelky Moniky Krobové Hášové by v rámci bikeshiringu mělo být po Praze rozmístěno na 150 stojanů s tisícovkou jednoduchých jízdních kol.
Spuštění projektu by podle představ vedení města mělo vyjít na 50 milionů korun, dalších asi deset milionů ročně by přišel jeho roční provoz. V přepočtu by tak jedno městské kolo s příslušenstvím přišlo daňové poplatníky na 50 tisíc korun, deset tisíc by pak stála jeho roční správa.
Veřejné sdílení kol, kdy si uživatel může půjčit za poplatek bicykl a na jiném místě města jej vrátit do stojanu, funguje v řadě evropských metropolí. Pražské plány však vyvolaly rozpaky i u zastánců cyklistiky v české metropoli. Kritiku si především vysloužil fakt, že je celý projekt šitý horkou jehlou. Město chce urychleně vypsat výběrové řízení na provozovatele a vše spustit ještě před volbami, přitom zatím není ani rozhodnuto, kde by měly být stojany s koly umístěny. Jasné není ani to, jak budou kola vypadat a jak bude fungovat jejich distribuce na jednotlivá stanoviště.
„Pochybuji, že město stihne projekt uskutečnit před podzimními volbami. Je to zbytečné mrhání energií," uvedl v tisku bývalý koordinátor cyklodopravy v městě Pavel Polák. Podle něj je projekt zatím nedotažený.
Vedení magistrátu zatím nebylo schopno ani vysvětlit, jak bude půjčování kol zpoplatněno. Podle zatím nejasných představ politiků by mělo být krátkodobé půjčení zpoplatněno symbolickou částkou, roční paušál by se pak měl pohybovat okolo 500 korun. Ve hře je také možnost, že celý projekt bude navázán na městskou hromadnou dopravu a propojen s Opencard.