Jak byste popsala HR obor někomu, kdo o něm ještě nikdy neslyšel?
HR je zkratka pro Human Resources, tedy česky lidské zdroje. Dříve personalistika. Dnešní obor však je nesmírně daleko od pouhé personalistiky, krom náboru a výběru zaměstnanců, jejich propouštění, vzdělávání, zpracování mezd atp., se zabývá také motivací, hodnocením, odměňováním a benefity, sleduje a spolubuduje firemní kulturu, je skutečným uznávaným partnerem managementu v byznysu, ve změnách, ve strategii. Myslím, že to neplatí jen pro velké firmy, tato práce se vyplatí i u menších podnikatelů a živnostníků.
Co pro vás vzdělávání v oboru HR osobně znamená - jak vás osobně posouvá dále?
V osobním životě asi nejvíce v měkkých dovednostech - řešení konfliktních situací, vyjednávání, naslouchání, koučing, time management. Celé roky sleduji trendy, nástroje a vše z oblasti a snažím se je aplikovat. Je to ohromná výzva a radost, když se daří a nese to výsledky.
V rámci Žižkova a Prahy 3 existuje velké množství středních a menších podnikatelů. Kterých bodů by se měli držet při nabírání nových zaměstnanců?
Ujasnit si, co očekávají - jaký bude profil pozice, co má pracovník v dané pozici umět, jaké má mít znalosti a dovednosti, jaké zkušenosti, eventuálně jaké má mít předpoklady. Také je třeba si ujasnit, v jakém kolektivu bude nový pracovník pracovat a jaká je celková firemní kultura a brát na to ohled při výběru.
Co konkrétně by podnikatel neměl v případě přijímacího pohovoru zanedbat?
Dobře pročíst životopis, pak mít připravené cílené otázky, kterými zjistí praxi, zkušenost, znalosti. Může mít připravené i krátké úkoly, kterými účastníky výběrového řízení prověří. V důležitých případech doporučuji přizvat odbornou pomoc specializované firmy - k celému výběrovému řízení, k metodice prověření nebo jen k vlastnímu výběru a prověření – například formou Assessment Centra nebo kombinací více metodik. Nebo bych doporučila studium v našem základním programu „HR Profesionál“, kde podnikatelé nebo lidé mající na starost personalistiku, se tyto dovednosti naučí - firma je pak může využívat dlouhodobě.
Kolik máte přijímacích pohovorů za sebou vy - ať už z pozice žadatele o práci či posuzovatele?
Z pozice posuzovatele jich mám za sebou velkou řadu, neumím to spočítat, pracovala jsem několik let ve společnosti, která se náborem a výběrem pracovníků přímo zabývala. A musím říct, že to byla velmi úžasná a inspirativní práce - měla jsem možnost setkávat se převážně s lidmi, kteří měli za sebou velmi zajímavé projekty a výsledky a já jsem s nimi mohla hovořit i o potížích a nezdarech. Bylo to fascinující sledovat, jak to ti nejlepší vnímali jen jako výzvy a možnosti řešení a poučení.
Z hlediska žadatele jsem velikým několikakolovým výběrovým řízením prošla jen jednou a naštěstí úspěšně. Jinak jsem měla to štěstí, že jsem byla oslovena a vyzvána k účasti na výběrovém řízení. To je příjemnější situace - od počátku cítíte určitý zájem budoucího zaměstnavatele.
Která situace vás při pohovorech nejvíce překvapila či zaskočila?
Naštěstí jen jednou se nám stalo, že se zadávající budoucí zaměstnavatel dohodl za našimi zády tajně s jedním z dodaných kandidátů, nedokončil se celý proces výběrového řízení a prověření kandidátů a bohužel dotyčný kandidát pak odešel s nečistým štítem a škodou svému zaměstnavateli.
Můžete zmínit nejbizarnější zkušenost v rámci oboru HR?
Nenapadá mě. Ale z rozhovorů jsem několikrát slyšela o použití různých testů, které naprosto nepatří k výběrovým řízením ve firmách a v evropských zemích bylo jejich použití právě pro výběrová řízení označeno jako neetické a nedoporučené - např. Lüscherův barvový test.
Co českým manažerům v případě HR nejvíce chybí?
Schopnost empatie a naslouchání. Do určité míry to ale chápu - jejich prioritou je hospodářský výsledek. Právě proto je důležité mít partnera z oblasti lidských zdrojů a spolupracovat.
* Mgr. Blažena Kohoutová je ředitelkou PMF institutu a odbornicí na oblast Human Resources. Ve svém volném čase se však věnuje i překvapivým koníčkům – kupříkladu sbírá zvláštní odrůdy růží.