Pan Oscar (excelentní Denis Lavant) ve skvěle padnoucím obleku nastupuje do bílé limuzíny, která jej má dopravit na několik schůzek, jež mají k manažerským jednáním opravdu daleko. Oscar již na prvním setkání vystupuje z auta namaskovaný jako vrásčitá žebrající stařena, později se vtěluje do podoby herce motion capture, jehož pohyby jsou v sexuálním tanci přenášeny na digitální postavu humanoidního plaza, či se změní v šíleného bezdomovce, který na hřbitově unese modelku (Eva Mendes) a odtáhne ji do své sluje. Jednotlivé výstupy jsou rámovány přípravou uvnitř limuzíny, která zároveň slouží jako herecká šatna, křižovatka do jednotlivých epizod odkazujících k dějinám kinematografie a kanonickým autorům (Jacques Tati, Jacques Demy, Georges Franju, Luis Buñuel a mnozí další). Oscar je nejspíše herec a v každodenní vypjaté féerii předehrává komediální, absurdní či tragické scény. Kdo se však dívá?
Holy Motors jsou zjevením a lekcí čisté imaginace, kdy doslova vstupujeme do hlavy tvůrce a jsme unášeni proudem asociací a absurdit, jejichž nesrozumitelnost je zároveň přirozenou součástí kouzla filmu. Jako diváci jsme hnáni touhou dát předkládaným obrazům a scénám vyšší smysl, avšak Holy Motors se mu vyhýbají. Svět snímku se stává podivným prostorem, v němž neviditelné kamery (možná) přenášejí dech beroucí vystoupení pana Oscara milionům vizuálních strávníků.
Nevíme, zda se někdo dívá, a právě proto hrajeme své role a v digitálním prostoru internetu na sebe navlékáme různé podoby. „Vypraví tento film příběh? Ne, vypráví život sám! Příběh o životě? Ne, existenciální zkušenost – jaké je to být naživu!“ přidává další interpretaci režisér, který, zdá se, přebírá surrealistické žezlo po Davidu Lynchovi. Carax se dokonce jako demiurg snového filmového světa zjevuje v samotném začátku snímku, pohlíží na plátno projekčního sálu, kde se promítá běžící kůň – filmový experiment Etienne-Jules Mareyho z počátku devatenáctého století.
Film je v podání Leose Caraxe opravdovým sněním, které zkoumá hranice kinematografie a pocitů, jež jsou ještě na diváky přenositelné. Právě proto je však pro mnohé těžce stravitelným soustem, neboť v Holy Motors můžete nechápavě tápat či se necháte strhnout hrozivou filmovou imaginací. Za zkoušku to rozhodně stojí!
Holy Motors / FRA, NĚM 2012 / Leos Carax / 115 minut hrají Denis Lavant, Kylie Minogue, Michel Piccoli, Eva Mendes, Edith Scob, Jean-François Balmer a další
Snímek je k legálnímu zhlédnutí ZDE na službě Aerovod.