Žižkovský televizní vysílač bez soch miminek kontroverzního výtvarníka Davida Černého si dnes už jaksi nedokážeme představit. Málokdo však ví, že jejich instalace na dominantu metropole byla jen dočasná. Expozice byla součástí oslav Prahy, jakožto evropské metropole kultury, a po skončení oslav byla miminka zase odstraněna. Po nezvykle velkém hlasu veřejnosti, u které sklidilo ztvárnění žižkovského „kosmodromu,“ coby prolézačky pro batolata porušující gravitační zákony, mimořádně kladný ohlas, se však sochy vrátily zpět na vysílač již v roce 2001.
„Z dálky působí jen jako nějaký hmyz, ale jejich rozměry jsou rovněž gigantické - každé měří několik metrů,“ popisuje tento výtvarný počin architekt Zdeněk Lukeš, který se architektuře Prahy 3 věnuje ve svých publikacích.
Ohlasy na instalaci však nejsou jenom pozitivní. Miminka jako estetický zločin figurují například i ve zdůvodnění serveru Vitualtourist.com, který pražský vysílač ocenil jako druhou nejošklivější stavbu světa. „Žižkovská věž je už sama o sobě dost ošklivá, ale malé lezoucí děti od výtvarníka Davida Černého ji z ostudy proměnily v něco, z čeho se vám opravdu zatočí hlava,“ napsal tento renomovaný internetový magazín zabývající se světovou architekturou.
Pokud byste si chtěli miminka prohlédnout z blízka, máte dvě možnosti. Jejich bronzovou podobu najdete ve třech kopiích na Kampě, černého laminátového sourozence pak na střeše přízemní garáže na dvorečku Žižkovské radnice na Havlíčkově náměstí.