Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Již přes dva měsíce odmítá žižkovská radnice zdůvodnit strategické veletoče kolem struktury obecních společností, které spravují obecní majetek za stovky milionů korun. Na otázky Žižkovských listů starostka

čtěte více
Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) je třetí nejoblíběnější nejvyšší představitelkou městských částí v rámci české metropole. Vyplývá to z aktuálního výzkumu agentury Phoenix research, který probíhal v červenci.

čtěte více
Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkovská radnice schválila rozšíření městského kamerového systému v Praze 3 o tři další stanoviště. Nově budou pod dohledem Žižkovo náměstí, Kostnické náměstí a cyklostezka u Tachovského náměstí.

čtěte více
Hrrr na ně! Na Vítkov

Hrrr na ně! Na Vítkov

Již počtvrté v novodobé historii poženou Husité z vrchu Vítkov křižáky.

čtěte více

Mým koníčkem je práce

8.11.2013
Mým koníčkem je práce

Ještě v předškolním věku vzala maminka Evu Zaoralovou, tehdy ještě Šebánkovou do kina. „Jakási dívka s věncem a mladý muž, oba snědí a do půl těla nazí, se plavili v kánoi po moři. Ten film se mi zdál teskně krásný, ale vůbec jsem mu nerozuměla,“ popisuje v knize Můj život s filmem svůj první uvědomělý filmový zážitek. Dnešní umělecká poradkyně MFF v Karlových Varech viděla od té doby tisíce snímků, a jak to tak bývá, ke kinematografii se dostala v podstatě náhodou. 

 

Eva Zaoralová / FOTO: Filip Singer

 

Držitelka insignií Řádu umění a literatury Francie se narodila 28. listopadu 1932 v rodině architekta Ing. Jana Šebánka a po maturitě na Akademickém gymnáziu v Praze nastoupila na Fakultu architektury Českého učení technického. Zde se octla „spíše souhrou okolností než z vlastní vůle. První semestr jsem si doslova zoufala nad nedostatkem vloh pro obor mého otce a dědečka z matčiny strany,“ říká Zaoralová po letech v knize Můj život s filmem. Není proto divu že po prvním semestru přestoupila na Filologickou, dnešní Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kde vystudovala francouzštinu a češtinu. Jazyková zdatnost ji nasměrovala i k budoucímu střetu s filmem.

V padesátých letech pak díky samostudiu italštiny působila v zahraničním oddělení Výboru československých žen, kdy doprovázela delegace našich „údernic“ právě do Říma. „Někdy bylo k nevydržení snést řeči delegátek, jež často neváhaly projevit omezenost svého obzoru řečmi ,ten Garibaldi musel být asi velký člověk, když mu tady postavili pomník‘,“ vzpomíná Zaoralová po letech. Častými hosty výboru Československých žen byly i ženy z Afriky, kterým překládala z češtiny do francouzštiny. Občas však odmítla přeložit věty českých žen typu „Přelož jim, soudružko, že nám nevadí, že jsou černé. Kdybysme byly na sluníčku tolik jako ony, určitě bysme vypadaly taky tak!“

Eva Zaoralová / FOTO: Archiv Evy Zaoralové

 

Překladatelskou činností pro progresivní soudružky se však Zaoralová, v té době vlastním jménem Hepnerová, nemusela zabývat věčně – postupně přešla do redakce časopisu Československá žena, odkud pak byl jen krůček ke spolupráci s filmovými časopisy Kino a Film a doba v šedesátých letech minulého století. V roce 1965 navštívil Prahu kultovní italský režisér Michelangelo Antonioni, což byla ideální příležitost pro vytvoření přehlídky (nejen) dosud neuvedených děl. Eva Zaoralová se opět objevila v roli tlumočnice a byla to právě Antonioniho návštěva, která na ni upozornila.

Eva Zaoralová a Michelangelo Antonioni / FOTO: Archiv Evy Zaoralové

„Díky tomu jsem vešla do povědomí Antonína Nováka, šéfredaktora Filmu a doby,“ vysvětluje v knize Můj život s filmem. „Tím, že jsem doprovázela Antonioniho a tlumočila mu, stouply mé vyhlídky na to, abych se uplatnila jako eventuální překladatelka italských textů.“ Postupně opravdu začaly vycházet její překlady italských scénářů a postupně se začleňovala do chodu redakce, až se v roce 1968 jako redaktorka stala její nedílnou součástí. Do dnešních dnů tak můžeme ve Filmu a době nalézt její texty, v současnosti především v podobě ohlédnutí za filmovými festivaly. V průběhu let jich navštívila v rámci své práce nepočítaně – od Cannes přes Berlinale, Benátky, Locarno, Pulu, kdy na mnohých z nich byla později i členkou nejrůznějších porot.

V úctyhodných šedesáti dvou letech se pak v roce 1994 stává uměleckou ředitelkou MFF Karlovy Vary, s nímž spolupracuje dodnes, byť od roku 2011 na pozici umělecké poradkyně. „Nikdy by mě nenapadlo, že se ze mne jednou stane v jistém smyslu ,celebrita‘,“ přiznává, „už několik let mne občas cizí lidé osloví na ulici a všichni, vždy zdvořile a mile, mi pár slovy děkují za to, co jsem udělala pro festival.“ 

 

Diskuse

Tipy na akce

Aktuality

Pokračuje rekonstrukce křižovatky Prokopova-Jeseniova

Až do 15. září budou v souvislosti s pokračováním celkové rekonstrukce a přestavby křižovatky ulic Prokopova-Rokycanova-Jeseniova probíhat v lokalitě uzavírky, omezení a změny v MHD. Zde je jejich přehled:

CzechPoint na Seifrtce od 14. 12. mimo provoz

Pokud budete potřebovat v druhé polovině prosince ověřit podpis či využít jiné služby pracoviště CzechPoint, musíte ve třetí městské části pouze do Lipanské ulice. Pracoviště v budově městské části na Seifertově ulici bude z technických důvodů do konce roku uzavřeno.

8. zasedání Zastupitelstva MČ Praha 3

Úterý 22. prosince 2015 od 15.00 hodin, Žižkovská radnice, Havlíčkovo náměstí 9, 1. patro, č. dveří 126

created by Anawe