Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Radnice odmítá zdůvodnit veletoče kolem obecních společností

Již přes dva měsíce odmítá žižkovská radnice zdůvodnit strategické veletoče kolem struktury obecních společností, které spravují obecní majetek za stovky milionů korun. Na otázky Žižkovských listů starostka

čtěte více
Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Hujová je třetí nejoblíbenější starostkou metropole

Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) je třetí nejoblíběnější nejvyšší představitelkou městských částí v rámci české metropole. Vyplývá to z aktuálního výzkumu agentury Phoenix research, který probíhal v červenci.

čtěte více
Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkov budou hlídat další tři kamery

Žižkovská radnice schválila rozšíření městského kamerového systému v Praze 3 o tři další stanoviště. Nově budou pod dohledem Žižkovo náměstí, Kostnické náměstí a cyklostezka u Tachovského náměstí.

čtěte více
Hrrr na ně! Na Vítkov

Hrrr na ně! Na Vítkov

Již počtvrté v novodobé historii poženou Husité z vrchu Vítkov křižáky.

čtěte více

Přerušovaná soulož s Nymfomankou

Petr Hamšík / 11.1.2014
Přerušovaná soulož s Nymfomankou

Prolomit vlny, Idioti, Tanec v temnotách, Dogville, Antikrist či Melancholie – takřka v každém z předchozích snímků dánského režiséra Larse von Triera je zakódována určitá podoba filmového experimentu a hry s divákem. Ať už se jedná o manifest Dogma 95, kterým odvrhl veškerou filmovou umělost, divadelní stylizaci v Dogville či emočně muzikálově vypjatý Tanec v temnotách – Trier  s pečlivým ovládnutím filmového řemesla znejisťuje do té míry, kdy ani my sami netušíme, kdy si z nás dělá legraci. Dvojfilm Nymfomanka tuto hru přesouvá i do mimofilmového světa. 

Nymfomanka / FOTO: AerofilmsV tmavé uličce leží zmlácená hlavní postava Joe (Stacy Martin v mladé verzi a Charlotte Gainsburg ve starší), kterou záhy nalézá starý mládenec Seligman (Stellan Skarsgård), jež jí nabídne úkryt. Joe tak v průběhu jedné noci vypráví v několika kapitolách příběh svého života točící se kolem neukojitelného libida, programového odmítnutí lásky a likvidace lidí kolem sebe. Středobodem vesmíru se pro Joe již od útlého věku stává její vagina a vlastní uspokojení, v rámci nějž jsou dříve či později všichni ostatní jen prostředky k dosažení stovek nutných orgasmů. Seligman, svým založením sečtělý intelektuál a asexuální panic, pak Joeino vyprávění glosuje zábavnými přiměry, kdy se vedle sexuálních čísel ocitá Bachova fuga, fibonachiho posloupnost a prusíkův uzel. Postupně se odvíjí satiricky glosovaný příběh sebedestrukce, bolesti duše a nenaplněných diváckých očekávání, které jsou dost podobné stavu, kdy Joe v jednu chvíli ztrácí schopnost dosáhnout orgasmu.

Nymfomanka / FOTO: Aerofilms

Ďábelská je totiž i samotná propagace snímku, který předem pracuje s tím, že v mainstreamovém artovém snímku uvidíme něco naprosto nečekaného. Trier před několika lety projekt uvdel slovy, že natočí filmové porno s Charlotte Gainsbourg v hlavní roli, propagační plakáty ukazují hollywoodské herce s orgasmickými výrazy tváře (tedy tzv. „O-faces“), přestože v samotném snímku jsou mnozí z nich jen epizodními postavami (například nejvíce je to patrné u Udo Kiera). Trierovo prohlášení, že herci všechny scény bezezbytku odehrají, je rozbito závěrečnými titulky s tím, že v určitých sekvencích zaskakovali pornografičtí kaskadéři. Ve výsledku pak dojde k přetnutí filmu na dvě části, které sami o sobě nemohou fungovat.

Nymfomanka / FOTO: AerofilmsV divácích byla systematicky budováno očekávání velkého artového porna, které režisér zálibně rozmetává, nechává nás čekat na vyvrcholení v druhém díle a napětí ještě zvýší ujistěním, že na festivalu v Berlíně promítně finální, konečně necenzurovanou verzi snímku. Nymfomanka rozhodně není artové porno, je naopak neobyčejně hravým a možná i jedním z Trierových nejzábavnějších filmů. Především její první polovina se mnohdy posouvá až do roviny černohumorné grotesky, kdy Joe se svou kamarádkou soutěží, kdo v rychlíku osouloží co nejvíce mužů, či v brilantní scéně s Umou Thurmanovou, jež vpadá na scénu jako zhrzená manželka následovaná svými dětmi a rozjede neobyčejně zábavnou etudu. Problém snímku, který je v jednotlivých scénách skvostně vystavěný, je však ve své kolosálnosti – především v druhé části jen vrší v důsledku očekávatelné epizody ze života Joe a uvědomělá doslovnost, kterou dokonce glosují samotné postavy filmu, přestává být zábavná. Finální pointa tak šustí neobyčejně papírem – jako by se Trier zalekl, že v postavě Seligmana konečně vytvořil mužskou postavu, která není odsouzeníhodným idiotem.

Nymfomanka není jako celek filmovou událostí, druhá část sráží nadšení z prvního skvěle vystavěného dílu, přesto dejte Joe šanci. A rozhodně zapomeňte na lásku!

 

Nymfomanka I. + II. / režie: Lars von Trier / hrají: Charlotte Gainsbourg, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Willem Dafoe, Jamie Bell a další / v kinech od 26. 12. 2013 a 9. 1. 2014

 

Diskuse

Tipy na akce

Aktuality

Pokračuje rekonstrukce křižovatky Prokopova-Jeseniova

Až do 15. září budou v souvislosti s pokračováním celkové rekonstrukce a přestavby křižovatky ulic Prokopova-Rokycanova-Jeseniova probíhat v lokalitě uzavírky, omezení a změny v MHD. Zde je jejich přehled:

CzechPoint na Seifrtce od 14. 12. mimo provoz

Pokud budete potřebovat v druhé polovině prosince ověřit podpis či využít jiné služby pracoviště CzechPoint, musíte ve třetí městské části pouze do Lipanské ulice. Pracoviště v budově městské části na Seifertově ulici bude z technických důvodů do konce roku uzavřeno.

8. zasedání Zastupitelstva MČ Praha 3

Úterý 22. prosince 2015 od 15.00 hodin, Žižkovská radnice, Havlíčkovo náměstí 9, 1. patro, č. dveří 126

created by Anawe